Zoekmachine optimalisatie by Interwens.nl

Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie SEO: (search engine optimization) is een onderdeel van zoekmachine marketing. SEO is het optimaliseren van (mobiele) websites voor mensen die zoekmachines (zoals Google) gebruiken, met als doel om zoveel mogelijk relevante (en ‘gratis’) bezoekers naar jouw website te genereren. Aangezien een vermelding in die organische resultaten gratis is, vormen deze zoekresultaten een interessant alternatief voor zoekmachine adverteren.

Zoekmachine optimalisatie (SEO) bestaat uit twee onderdelen: “On-page SEO” en “Off-page SEO”. Zoals de naam al een beetje zegt, bestaat On-page SEO uit alle zoekmachine optimalisatie die op de site zelf plaatsvindt. Denk hierbij aan het plaatsen van zoekwoorden en interne linkjes. Off-page SEO zijn alle zaken die buiten jouw site ondernomen worden om jouw site beter vindbaar te maken in Google.

On-page SEO” en “Off-page SEO”

Zoekmachine optimalisatie by Interwens.nl

Waarom zoekmachine optimalisatie?

Over het algemeen kun je zeggen dat de beste optimalisatie voor een website het leveren van kwalitatief hoogstaande inhoud (zogenaamde “content”) is in combinatie met een gedegen structuur. Zoekmachines gaan namelijk op zoek naar de beste inhoud voor de gebruikers van de zoekmachine, en een goede inhoud is daarom een noodzaak. Vaak wordt er rekening gehouden met keyword dichtheid, de title tag en het juiste gebruik van headers. Door juiste (X)HTML te gebruiken wordt er gewicht toegekend aan tekst. Zo weegt tekst tussen tags binnen websites zwaarder dan tekst tussen paragraph tags.

Hoe kan je zoekmachine optimalisatie toepassen op je website?

Veel bedrijven geven veel geld uit aan reclame, maar besteden te weinig werk aan de inhoud van hun website. Wie goed gevonden wil worden op bepaalde producten zal in de eerste plaats er zo veel mogelijk over moeten vertellen en ervoor zorgen dat deze informatie goed geïndexeerd kan worden.

Daarnaast is het ook van belang om de website op een juiste manier op te bouwen en een goede titel te gebruiken. De meta description tag wordt door zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing overgenomen. Deze metatag is zichtbaar in de lijst van resultaten. Door een betere omschrijving te maken per pagina (description) zal iemand uw vermelding eerder aanklikken. Op die manier heeft u dus invloed op de ‘CTR’.

Google heeft eind 2008 een ‘SEO starter Guide’ gepubliceerd. Hier staat duidelijk omschreven hoe Google over de meeste belangrijke zaken rond zoekmachineoptimalisatie denkt en worden de aanbevelingen, do’s and dont’s van SEO genoemd.

Zoekmachine optimalisatie bestaat uit een drietal analysegebieden:

  • Optimalisatie van de website of pagina: de structuur, inhoud en techniek op een website.
  • Linkbuilding: Maximalisatie van externe backlinks.
  • Trefwoord analyse: Het ontdekken van interessante trefwoorden en het bepalen van het zoekvolume op die trefwoorden.

Online marketing by Retronique.nl | Bloggen, linkbuilding en website promotie.

Vergelijkbare berichten